Hippo Tours CSS Sprite

Ridresor till Mongoliet
Mongolia Express
Turfakta

Mongolia Express - turfakta

Turens längd:

En vecka med 5½ dagar på häst, 7 nätter.

Boende:

5 nätter i tältläger, 1 natt i jurt och 1 natt på Dream Hotel eller motsvarande (2-stjärnigt hotell)

Pension:

Helpension från middag på ankomstdagen till frukost på avresedagen, med undantag för middag på dag 7 i Ulan Bator. Det kommer en kock som följer med på turen om vi är fyra eller fler anmälda till långritten

Ridning:

Du rider i ett relativt snabb tempo eftersom vi inte behöver ta med bagaget på hästarna. Se mer om ridstilen här

Hästar:

Du rider på hästar som tränas för och ofta deltar i de traditionella Nadaam Races. Hästarna är livliga med snabba och kraftfulla galopper samtidigt som de är intelligenta och pålitliga.

Ridvana:

min 4. Du bör vara van ryttare med god grundkondition. Turen är krävande och tempot högt. Du får inte väga mer än 90 kilo.

Grupp och guide:

Vi är min. 2 och max 10 ryttare med en engelsktalande översättare. Det finns bra lokala nomadguider som leder själva resan. Grupperna är vanligtvis internationella.
Nytt: från 2024 bekräftas sommarlångritten vid första bokningen (med smågruppstillägg upp till och med 4 bokade gäster). Det innebär att du kan boka flyg så snart avgångarna är bekräftade av flygbolagen

Bagage:

Transporteras med bil mellan övernattningsplatserna.

Kläder och utrustning:

Vandringsskor eller stövlar med gummisulor (inte ridstövlar med släta sulor), ridhjälm, en regnjacka, varma och vindtäta kläder, bra solglasögon, solkräm, toalettartiklar och din eventuella medicin. Sovsäck (-5C) Bagaget packas bäst i mjuka väskor för transport mellan lägren.

Klimat:

Mongoliet har vanligtvis fastlandsklimat med korta, varma somrar, långa, kalla vintrar och stora temperatursvängningar. Det finns inte mycket nederbörd. När det ändå regnar är det ofta i form av skyfall eller snöstormar. Det bästa resvädret finns i maj till oktober. Under resten av året är det mycket kallt med sannolikhet för plötsliga snöstormar.

Köp:

Prisnivån är låg jämfört med Sverige. Du kan med fördel köpa hantverk, kläder och särskilt hattar, kashmir.

El:

De har 230V / 50Hz. Det är inte nödvändigt att ta med en adapter. På själva turen är du utanför all civilisation och det finns ingen el. Så ta med en powerbank så att du kan hålla din mobil och kamera laddad.

Valuta:

Vi rekommenderar att du tar med US ​​dollar, som kan bytas mot mongoliska tugrik vid ankomst. Du kan inte köpa tugrik hemifrån och du kan inte byta tillbaka utanför Mongoliet heller. Kom därför ihåg att byta tillbaka i US dollar eller euro innan avresan.
Kreditkort kan endast användas på hotell och antikaffärer i huvudstaden. Det finns bankomater i Ulan Bator

Telefon och Internet:

Det finns några hotell i huvudstaden som har tillgång till internet. Annars ska det sägas att täckning av mobiltelefoner och internet inte är särskilt bra och inte alls utanför Ulan Bator.

Hygien:

Du skall bo primitivt, så vi rekommenderar att du tar med toalettpapper eller våtservetter och kanske hand desinfektionsgel. Drick inte kranvattnet, bara flaskvatten. Du måste också vara försiktig med färsk frukt och råa grönsaker om du vill undvika "turistmage".

Etikett:

Mongolerna är ett nomadiskt folk som till sin natur är vänliga och välkomnande till främlingar. Mycket få talar engelska, men vi har en guide som är bra för att översätta mellan mongoliska och engelska. Det är artigt att be om tillstånd att fotografera människor och deras hem, och du får vanligtvis ja och ett stort leende.
Det finns speciella traditioner och regler som bör följas när du besöker en familj i deras jurt. Det beskrivs i dina resedokument.

Dricks:

Tips ingår inte i resepriset och är inte vanligt i Mongoliet. Du förväntas att ge lite dricks till lokala guider och chaufför. I de flesta restauranger är det en bra idé att lägga till 10% till fakturan om du är nöjd med tjänsten.

Ingår inte i priset:

Resa till Ulan Bator, alkoholhaltiga drycker och läsk, lunch på ankomstdagen, middag dag 7, dricks

Turkod:

MN 131-01


Hämta utskrivbar PDF

Resedatum

2024
Datum Pris
12. maj. -
19. maj.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
19. maj. -
26. maj.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
26. maj. -
2. jun.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
2. jun. -
9. jun.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
9. jun. -
16. jun.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
16. jun. -
23. jun.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
23. jun. -
30. jun.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
30. jun. -
7. jul.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
7. jul. -
14. jul.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
14. jul. -
21. jul.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
21. jul. -
28. jul.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
28. jul. -
4. aug.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
4. aug. -
11. aug.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
11. aug. -
18. aug.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
18. aug. -
25. aug.
8 dagar
16 560 SEK
Slutsålt
25. aug. -
1. sep.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
1. sep. -
8. sep.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
8. sep. -
15. sep.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
15. sep. -
22. sep.
8 dagar
16 560 SEK
Boka
Denna hemsida använder sig utav cookies för att fungera, till användning av trafikmätning och optimering av sidans innehålla samt till att målanpassa marknadsföring. Vid att använda vår sida accepterar du användning av cookies till dessa ändamål. Se privatlivs- och Cookiepolitik
Nej tack
Acceptera cookies
Information
Funktionalitet
Statistik
Marknadsföring

Vad är cookies?

En cookie är en fil, som browsern lägger på din dator. Det gör det möjligt att känna igen din dator, och komma ihåg det val du tidigare har valt på hemsidan. En cookie kan inte sprida datorvirus eller andra skadliga program. Cookies raderas av sig självt efter några månader ( kan variera), men de förnyas efter varje besök. Cookien kan inte se, vem du är, vad du heter, vart du bor eller om datorn används utav en eller flera personer. Om du ger personliga uppgifter till en hemsida, så kan en cookie dock användas till att komma ihåg dig till nästa gång du besöker hemsidan.

Hemsida

ASPSESSIONID# - raderas när browsern stängs

Hemsidan använder denna cookie till att identifiera den besökande, på tvärs av sidor, under besöket.

CookieSafe - 6 månader

Innehåller en säker kopia av utvalda 3. parts cookies, så de inte går förlorade, om de blir raderade av browsern.

Cookie-inställningar

cookiebar - 1 månad

Används till att komma ihåg de val som tas under Cookie-inställningar, samt om villkoren har blivit accepterade.

Chatt

__zlcmid - 1 år

Används av Zopim chatten till at identifiera den besökande på tvärs av sidor under en chatt-session.

zte# - Raderas när browsern stängs

Sparar ett Zopim Live Chat ID som kommer ihåg en enhet från besök till besök och i loppet av en chatt session.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerar ett unikt ID, som används till att föra statistik över hur den besökande använder hemsidan.

_gid - raderas när browsern stängs

Denna cookie används till att spåra, hur lång tid den besökande använder på hemsidan.

_gat - 1 dag

Används till att reducera mängden av förfrågningar till Google

collect - raderas när browsern stängs

Används till att skicka data till Google Analytics om den besökandes enhet och rörelse. Spårar den besökande på tvärs av enheter och marknadsföringskanaler.

Facebook Pixel

fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies upprättas, när du har varit på Facebook och besöker vår hemsida. Detta gör det möjligt för Facebook att tillpassa möjliga annonser eller inlägg baserat på din browserbeteende. Alla cookies förutom datr (2 år), lu (2 år) utlöper efter sessionsavslutning. Denna cookie blir använd till att målinrikta annonser på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Raderas när browsern stängs

Används av Google AdWords till att visa annonser för besökande, som förmodligen vill vara intresserade, baserat på den besökandes online beteende på tvärs av hemsidor.

ads/user-lists/# - Raderas när browsern stängs

Ukendt.

Google Doubleclick

test_cookie - Raderas när browsern stängs

Används till att kontrollera om browsern understödjer cookies.

IDE - 2 år

Används till att registrera och rapportera om hemsidoanvändarens handlingar efter att ha sett eller klickat på en av annonsörens annonser. Förmålet är att mäta effekten av en annons samt att målinrikta annonser till användaren.